کسب و کارمقالات

10 سوال برای تحلیل مخاطبین در زمان سخنرانی

10 سوال برای تحلیل مخاطبین در زمان سخنرانی

خلاصه نوشته

  • بدون شک سخنرانی یکی از مهم ترین روش های انتقال اطلاعات و مفاهیم به شمار می رود که ما بارها در زندگی مان با آن رو به رو شده ایم. برای یک سخنرانی موفق، شما باید مخاطبان و اطلاعات شان را تحلیل کنید تا بتوانید حساب شده تر گام بردارید.

قطعا شما زمانی می توانید از نتیجه کار راضی باشید که حاضرین به خوبی مفاهیم مورد نظر شما را درک کرده باشند. علاوه بر آن شما با دانستن سطح اطلاعات مخاطبان تان می توانید در انتخاب مطالب و شیوه انتقال آن ها نیز بهتر عمل کنید.

بنابراین یکی از مهم ترین اقدامات پیش روی شما آن است که به خوبی شنوندگان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. بهترین روش برای انجام این کار معمولا سوال پرسیدن می باشد.

اما شما باید بدانید که هر نوع پرسشی به شما کمک نخواهد کرد، بلکه شما باید سوالات مشخصی بپرسید تا بتوانید جواب های واضح روشنی بگیرید. در واقع این کار مهارت مهمی است که شما باید در خودتان تقویت کنید.

بنابراین اگر شما هم دوست دارید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید و مهارت های تان را افزایش دهید، با ما همراه باشید تا شما را با 10 سوال برای تحلیل مخاطبین در هنگام سخنرانی، آشنا کنیم تا بتوانید به بهترین شکل از آن ها استفاده کنید.

10 سوال برای تحلیل مخاطبین در زمان سخنرانی

10. مخاطبان شما جهت فکری واحدی دارند و یا از گروه های متفاوت هستند

یکی از موارد مهمی که شما باید پیش از سخنرانی تان به خوبی روی آن تمرکز کنید، اهداف و افکار مخاطبان شماست. قطعا در هر سخنرانی دسته های متفاوتی از افراد وجود دارند که از مدیر گرفته تا کارمند را شامل می شوند.

برای اینکه بتوانید در این گروه از سخنرانی های موفق شوید شما می توانید سه رویکرد اصلی را اتخاذ کنید که بر اساس نظریات “اندرو دلوگان” در سایت Six Minutes به شرح زیر می باشد:

  • رویکرد اول در دسته روش های بسیار ریسکی قرار می گیرد، زیرا در این مورد شما تنها روی دسته خاصی از مخاطبان تمرکز می کنید و عمده صحبت های تان را هم جهت با اهداف آنان پیش می برید.
    از آن جایی که این روش می تواند کمی خطرناک باشد، پیشنهاد می کنیم تا تنها زمانی برای انجامش اقدام کنید که به طور مشخصی قصد دارید تا روی دسته خاصی تاثیر بگذارید و هدف اصلی شما تنها افراد آن گروه هستند.
  • در رویکرد دوم شما می توانید هوشمندانه تر عمل کرده و سخنرانی تان را به بخش های مختلفی تقسیم کنید که هرکدام از آن ها متناسب با گروه خاصی از مخاطبان تان است.
  • روش سوم که جامع تر از سایرین می باشد، به شما پیشنهاد می کند که تفاوت های افراد حاضر در جمع و جهت فکری هرکدام از آن ها را کنار بگذارید و تلاش کنید تا نقاط مشترک شان را پیدا کرده و روی آن ها تمرکز کنید.

9. آیا افراد در مورد موضوع مورد نظر شما مشکل و یا چالش خاصی دارند

یکی دیگر از سوال های بسیار کاربردی که با پیدا کردن پاسخش می توانید در سخنرانی های تان جهش بزرگی داشته باشید آن است که بررسی کنید مخاطبان تان مشکلی در رابطه با موضوع دارند یا خیر؟

این سوال و پاسخش به شما کمک می کند تا بتوانید تشخیص دهید که تمرکز کردن روی چه بخشی برای حاضرین مفید تر خواهد بود و به رفع ابهام های شان کمک خواهد کرد.

بنابراین شما سخنرانی بهبود یافته تری را ارائه می کنید که کاملا بر اساس نیاز مخاطبان طراحی شده است. شما حتی می توانید بخش بزرگی از سخنرانی را به رفع اشکال و پاسخ به پرسش های حاضرین نیز اختصاص دهید.

این مطلب را از دست ندهید
10 راز زنان موفق دنیا برای عملکرد بهتر در محیط کار

علاوه بر آن، اینکار به شما کمک می کند تا نحوه برداشت افراد از صحبت های تان را هم بهتر درک کرده و به مرور زمان بتوانید در زمینه بیان دیدگاه های تان حرفه ای تر شوید.

10 سوال برای تحلیل مخاطبین در زمان سخنرانی

8. آیا حاضرین اطلاعات کافی در زمینه سخنرانی تان دارند یا ابهامات خاصی در ذهن شان است

همه ما می دانیم که وقتی شخصی در مورد موضوعی اطلاعات کافی و یا پایه ای نداشته باشد، توضیحات بیشتر و فهمیدن سایر بخش های مضوع برایش سخت تر و یا حتی غیر ممکن خواهد شد.

بنابراین برای آن که بتوانید سخنرانی سودمند و قابل فهمی داشته باشید ضروری است که بدانید آیا مخاطبین شما اطلاعات اولیه را دارند یا نه. بنابراین اگر احساس کردید که به رفع ابهام نیاز است، می توانید پیش از سخنرانی تان توضیحات لازم را ارائه دهید.

7. مخاطبین در مورد موضوع سخنرانی تان چه دیدگاهی دارند

دانستن اینکه حاضرین نسبت به موضوع شما دیدگاهی مثبت، منفی و یا حتی خنثی دارند، می تواند برای تان بسیار سودمند باشد.

به طور مثال اگر برخی حاضرین گاردی منفی نسبت به آن دارند، شما می توانید پیش از شروع سخنرانی آن ها را قانع کرده یا اعتراضات شان را به شیوه مناسبی پاسخ دهید.

بنابراین با این کار شما نه تنها سخنرانی بهتری خواهید داشت، بلکه نسبت به مشکلات و نظرات احتمالی نیز پاسخ و عکس العمل های مناسبی خواهید داشت.

10 سوال برای تحلیل مخاطبین در زمان سخنرانی

6. حاضرین شما به چه میزان اطلاعاتی در زمینه سخنرانی تان نیاز خواهند داشت

یکی از مواردی که خود شما نیز بارها در سخنرانی های متفاوت شاهد آن بوده اید این است که معمولا سخنرانان هیچ توجهی به مخاطبان و میزان اطلاعات مورد نیازشان ندارند.

حتی گاهی آنقدر به مسائل غیر ضروی و یا جزئیات بسیار ریز می پردازند که کاملا از هدف اصلی سخنرانی دور می شوند و مفهوم آن را فراموش می کنند.

بنابراین ضروری است که شما بدانید باید در چه حدی سخنرانی کنید که برای مخاطبان قابل درک باشد و آن ها را خسته و یا سردرگم نکند، زیرا مهم ترین وظیفه شما آن است که اطلاعات را به نحو صحیح و کافی به افراد منتقل کنید.

پس حواس تان باشد که زیاده روی نکنید و یا با زیادی سربسته توضیح دادن مسائل از آن ور بوم نیوفتید!

5. سطح اطلاعات مخاطبان در مورد موضوع مورد نظر شما چقدر است

بدون شک هر فردی که در سخنرانی خاصی شرکت می کند، دست کم پایه ای ترین مسائل را در حد خودش می داند و از آن ها آگاهی دارد، حتی اگر این آگاهی تنها در حد دانستن موضوع سخنرانی باشد!

دقیقا در این زمان است که اهمیت این سوال مشخص می شود، زیرا شما در صورتی می توانید سخنرانی موفقی داشته باشید که به خوبی بدانید سطح اطلاعات مخاطبین در چه حدی است.

به طور مثال اگر آن ها در زمینه مورد نظر شما اطلاعات کافی و سطح بالایی دارند، شما می توانید مسائل تخصصی تر را بیان کنید و به راحتی مطمئن باشید که مفهوم مورد نظرتان برای آن ها قابل درک  و هضم است.

این مطلب را از دست ندهید
10 رفتار اشتباه در محیط کار که نباید انجام دهید

اما اگر حاضرین  سطح پایه ای دارند، بهتر است که با مفاهیم ساده و اصلی شروع کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید و در طول سخنرانی تان کسی را با ابهاماتش رها نکنید.

10 سوال برای تحلیل مخاطبین در زمان سخنرانی

4. موضوع اصلی سخنرانی تان تا چه حدی به مخاطبین و افکارشان ارتباط دارد

این سوال شاید یکی از اصلی ترین مواردی باشد که به شما کمک می کند تا سخنرانی سازمان یافته تری داشته باشید و به خوبی بدانید که باید از کجا شروع کرده و به کجا برسید.

بدون شک زمانی که حاضرین در مورد موضوع شما بدانند و یا با آن همسو باشند، کارتان بسیار راحت تر خواهد بود و می توانید دیدگاه ها و نطرات تان را بهتر برای شان توضیح دهید.

اما اگر این افراد اطلاعات زیادی ندارند و یا موضوع سخنرانی تان زیاد برای شان شفاف و قابل قبول نیست، بهتر است که در ابتدا تلاش کنید تا با بیان کردن مباحث مورد علاقه شان، توجه آن ها را برای ادامه جلب کنید.

3. چه چیزی برای حاضرین ارزش بیشتری دارد

با پاسخ به این سوال شما درک می کنید که مخاطبان به چه مواردی بیشتر اهمیت می دهند و با کمک آن می توانید به سخنرانی تان جهت بهتری داده و آگاهانه تر قدم بردارید.

به طور مثال اگر شما مدیر یک انجمن هستید و برای جمعی سخنرانی می کنید که بیش از هر چیزی برای خدمات اجتماعی ارزش قائل هستند، می توانید روی فعالیت های خیرخواهانه سازمان تان مانور بیشتری بدهید تا بتوانید توجه شان را جلب کنید.

بنابراین از اهمیت این موضوع اصلا غافل نشوید و تمام تلاش تان را بکنید که سخنرانی مفیدی داشته باشید و وقت تان را به درستی صرف انتقال مفاهیم کنید.

10 سوال برای تحلیل مخاطبین در زمان سخنرانی

2. آیا حاضرین می دانند که شما چه کسی هستید

پیش از هر چیزی باید بدانید که شناختن شما می تواند تاثیر بیشتری بر روی حاضرین داشته باشد. بدون شک گوش دادن به سخنرانی فردی که هیچ چیزی در موردش نمی دانید کمی عجیب و گیج کننده خواهد بود.

بنابراین با پرسیدن این سوال متوجه می شوید که آیا مخاطبین شما را می شناسند یا نه و در صورتی که آن ها به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشند، ضروری است که پیش از شروع در مورد خودتان بیشتر صحبت کنید و خودتان را به آن ها معرفی کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

1. مخاطبین شما چه کسانی هستند

اولین و مهم ترین سوال، دقیقا برعکس مورد قبلی است و به خوبی نشان می دهد همانطور که هویت شما برای حاضرین مهم است، دانستن این امر که آن ها چه کسانی هستند نیز برای تان بسیار مفید و موثر خواهد بود.

برای اینکه بتوانید سخنرانی مناسبی داشته باشید که بنا به نیاز مخاطبان طراحی شده است، بهتر است که اطلاعات پایه ای نظیر گروه سنی افراد، شغل، تحصیلات، جنسیت، گرایشات سیاسی آن ها و.. داشته باشید.

این اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید مفاهیم را به شکل بهینه تری به آن ها منتقل کرده و یا با بیان کردن مباحثی متناسب با آن ها و ویژگی های شان، توجهات بیشتری را به سمت خودتان جلب کنید.

منبع : bestfarsi.ir
حتما بخوانید : سیبری، جهنم سرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا